Debatt om Syrien, Aziz Düzgün och Sait Yildiz

Med en artikel har Aziz Düzgün kritiserat den arabiska våren. Enligt Düzgün har den arabiska våren inget med demokrati att göra. Han kritiserar även assyriska organisationer som samarbetar med oppositionen i Syrien. Sait Yildiz från ADO bemöter Aziz Düzgüns kritik i Qolo Hiro.

Kommentarer
19 svar till “Debatt om Syrien, Aziz Düzgün och Sait Yildiz”
  1. Sajodo skriver: 213.115.21.216

    Özcan,

    jag har absolut ingenting emot dig personligen eftersom jag inte känner dig. Jag brukar titta på era inslag och uppskattar innehållet och teman som ni berör.

    MEN…du får faktiskt visa lite mer professionalism om du vill höja kvaliteten på innehållet. En programledare får inte agera på det här sättet och vara så partisk som du är. Dessutom är det respektlöst att du avbryter dina gäster och inte låter dem komma till tals likt Belinda från SVTs Debatt.

    Fortsätt med det ni gör, men gärna lite mer professionellt!

    • Debattören skriver: 193.15.242.205

      Inte för att jag tänker försvara Özcans handlande men ibland måste man avbryta debattdeltagare ifall de börjar svamla mer än att gå rakt på sak, vilket Aziz gjorde ett par gånger. Ibland måste ”debattledaren” avbryta också om diskussionerna går utanför sakfrågan, vilket både han, Aziz och Sait gjorde. Dessutom, Duzgun må vara ovan att stå framför en kamera men om han ändrar sig på plats så måste en debattledare ställa kritiska frågor.

  2. Gozarto skriver: 92.244.6.42

    Sorry Özo, men detta prog var pinsamt. Det är ju ingen debatt med argument för eller emot en viss ståndpunkt. Det är bara tjafs, likt karatch. Tyvärr måste sait nihloyo också hållas ansvarig för detta pinsamma prog. Du gav inte något konkret argument till varför assyrier ska alliera sig med rebeller/al-Qaida istället för regeringen. Vad vinner vi på det? Vad händer med assyrier när kriget är slut, enligt ado-doktrinen.

    Bättre kan ni visa och sluta använda andra namn för Bethnahrin.

  3. :D aslan skriver: 83.184.219.156

    jag skäms att jag ens la en replik till dina åsikter, men detta gjorde jag innan jag såg reportaget. Nu efter att jag har sett det. Så nickar jag bara på huvudet. Du verkar inte vara realist. Assyriska organisationen är en frivillig organisation som kämpar för sina rättigheter, De bor i sitt eget LAND. Du säger att det var, bättre i irak, när saddam var vid makten du borde veta att 50000 assyriska soldater stupade under iran irak kriget. Om vi hade de soldaterna idag skulle hela norra irak, tillfalla oss. I iran så förbjöd ayatolla khumani att assyrierna skulle vara i kriget och döda muslimer ( om kristna dödar muslimer, så kommer inte muslimen till paradiset ) enligt deras religion. Med anledning av detta så ska inte assyrierna delta i krig i syrien! vi kräver våra rättigheter. Du säger att du är emot diktatori , ändå så försöker du me diktatoriska metoder hindra vårt folk att kräva sina Rättigheter.

  4. Adam Hanna skriver: 92.32.32.84

    Aziz, det är du som har åsikter, startar debatten och kritiserar ADO och ger ditt råd om att assyrier borde hålla sig neutrala. Men när kyrkan inte håller sig neutral säger du i tv-programmet att ”det är deras sak” och vågar inte ha åsikter om det. Varför? Även om Jag håller med dig i många punkter så förlorar du din trovärdighet i mina ögon när du inte ställer samma krav på alla assyriska organisationer. Det är oseriös och fegt att ge sig på ADO som består av en mindre grupp romantiker som lever på gamla meriter. Men däremot är Kyrkan den starkaste och mest etablerade organisationen, deras betydelse är mycket större. Du borde även känna till att i mellanösten definierar man sig i sin religiösa identiet/tillhörighet. Efter regimens fall kommer folk komma ihåg att ”kristna” eller ”Syrisk-ortodoxa kyrkan” stod i Assads sida. Och detta kommer säkert att noteras av den nya regimen som sedan legitimerar i deras ögon repressalier mot alla som tog parti för Assad. Men varken i tv-programmet eller i dina texter nämner du Kyrkans ställningstagande som lierar sig med en blodig diktator. Borde inte kyrkan hålla sig till andliga frågor och stå utanför politik och våra neutral? Men du förväntar dig av ett politiskparti att inte hålla på med politik och har inga åsikter om kyrkan som blandar sig i politik och som du utrycker ”leker med elden”. Lite mer seriositet tack!

    • Aziz Düzgün skriver: 83.183.21.211

      Shlomo

      Låt majoriteten av vårt folk i Syrien bestämma över sitt öde där. Om de anser att kyrkan gör rätt som stödjer regimen så är ansvaret och beslutet deras och då kan de inte skylla på någon annan efter resultatet av revolutionen.

      Framtiden får som sagt visa vem som får rätt men jag vill inte behöva säga” vad var det jag sade” som med Irak och Egypten för då är det redan helt försent.

      Shlome u ikore

  5. Adam Hanna skriver: 213.114.118.51

    Aziz, jag håller med dig att demokrati inte existerar i mellanöstern. Den kommer inte heller komma när diktatorer ersättas med andra regimer. Det är bara utopi. Din kritik mot ADO är en politiskt ställningstagande. Det finns en poäng med din argumentation men dessvärre förlorar du trovärdighet när du är otydligt med din kritik när det gäller Kyrkans ställning i konflikten och öppet stöder diktator Assad regimen. Att kyrkan tar sida i konflikten vid diktator Assad är mycket värre än ADO:s samarbete med oppositionen. Kyrkan representerar alla församlingsmedlemmar men ADO, som du och många andra skriver representerar en mindre grupp. Vad händer då när regimen faller och man börjar analysera vilka som stödde Assad regimen? Har du funderat över den frågan? Eller är du man nog för att attackera enbart ADO men inte Kyrkan?

    • Aziz Düzgün skriver: 83.183.21.211

      Shlomo Adam Hanna (om du nu heter så i verkligheten?):

      Jag är kritisk även mot kyrkan som tar sida i konflikten. Men om ACSA eller någon annan vill höra kyrkans argument så får de väl bjuda in kyrkan till en debatt. Jag ansvarar inte för kyrkans ställningstagande. Men som jag sa i debatten och i diverse kommentarer så är majoriteten av vårt folk emot rebellerna och då ska vi väl i demokratisk anda låta de bestämma vad som är bäst för de. Eller?

      Anledningen till att jag kritiserar ADO:s agerande i konflikten i Syrien är att de är assyriernas ansikte utåt där. Jag som assyrier vill inte bli förknippad med några som ADO-medlemmar som samarbetar med terrorister som verkar för att utrota assyrier och övriga kristna i Mellanöstern.

      Som jag har sagt tidigare och upprepar återigen för dig här: Om det är så att dessa terrrorister och rebeller är demokratisk sinnade och längtar efter frihet och mänskliga rättigheter för alla i Syrien så ska de väl inte tvinga de kristna att välja sida i konflikten???

      Shlome u ikore

      Aziz Düzgün

  6. .aslan skriver: 83.184.147.2

    jag stöder sait yildiz som är väl kunnig i politik. Samtidigt är jag för assyrien och mot kristendomen. Ado representerar bara hälften av kamishlos befolkning. Kom inte dragande hit med tak tuk

    • Aziz Düzgün skriver: 83.183.21.211

      Shlomo!

      Till signaturen ”aslan”:

      Jag har inte hört eller sett någon kristen från Syrien som stödjer oppositionen Det är bara en liten klick ADO-medlemmar i Khamishli som lever i en fantasivärld och drömmer om att Mellanöstern kommer bli demokratiserat och att vi ska få Assyrien om vi är med och stödjer terrorristerna, dvs salafister och wahhabister som vill föra Mellanöstern till samma position som för 1400 år sedan. Jag hävdar att ADO leker med vårt folks öde i Syrien, precis som de gjorde i Irak när de samarbetade med kurderna där. Resultatet i Irak efter revolutionen? Ett land i totalt anarki och kaos och ett hotande inbördeskrig mellan sunniter, shiiter och kurder. Är det det som är ADO:s mål även i Syrien? Syrien är en diktatur bland alla andra i Mellanöstern. Men i vilket land i Mellanöstern har vårt folk och övriga kristna det bättre än i Syrien? I Irak eller Turkiet?

      Till de som stödjer rebellerna i Syrien, begrunda följande fakta: När har det under vår 2500-åriga historia som ett statslöst folk skett revolutioner och omvälvningar som lett till positiva förbättringar för vårt folk? Har inte den ena folkmordet och utrotningen följt efter det andra under hela vår historia efter förändringar? Vi kan kämpa för vårt folks rättigheter på plats och genom olika politiska organisationer i FN, EU och respektive parlament i diasporan utan att stödja eller alliera sig med några terrorister, islamister eller rebeller i Mellanöstern. Om rebellerna och oppositionen har ärliga avsikter med revolutionen och är demokratiska ska de väl behandla kristna i Syrien bra utan att kräva att de ska delta i konflikten?? Kommer ADO ordna asyl och uppehållstillstånd åt de tusentals assyriska flyktingar som kommer fly Syrien efter inbördeskriget nu när Europas gränser är stängda?

      Shlome

  7. taoro skriver: 178.174.149.23

    Aziz jag har förstått att du en gång varit aktiv medlem i ado och att detta inte verkar ha fallit väl ut. Detta verkar även vara orsaken till att du kritiserar ado. När man frågar dig vad du tycker om att kyrkan aktivt stödjer regimen säger du att det är deras sak och inte din men i din skrift här ovan säger du att du är emot diktaturer, detta går inte att tolka på något annat sätt än att du är för regimen. Du skriver att Said predikar hur bra det kommer att bli efter regimens fall, när sa han det? Du har inga argument och din argumentation är barnslig så lägg ner.

    • Aziz Düzgün skriver: 83.183.21.211

      Shlomo signaturen ”taoro”, det är synd att du inte vågar framträda med ditt riktiga namn. Det stämmer att jag har varit medlem i ADO en gång i tiden och att jag nu skäms över att de styr som ADO nu har förstört organisationes heder och namn och stödjer stödjar terrorister, islamister och fundamentalister i Mellanöstern mot vårt folks vilja i Syrien. ADO har fläckat ner alla assyrier och vårt folk i Syrien börjar att hata alla som kallar sig assyrier för att de stöder terroristerna där. Fråga bara de som kommer från Syrien vad de tycker om terrrorsterna och rebellerna i Syrien, de om någon annan borde veta vad är bäst för de och deras kvarvarande släktingar vad som är bäst för de? varför ska vi i utlandet köra över deras vilja???

      Vad räknar ADO med att terroristerna i Syrien ska erbjuda vårt folk?. Jag börjar misstänka att ADO medlemmarna har blivit korrumperade och köpta av terroristerna i Mellanöstern. Har de något särintresse av konflikten mellan shia och sunnimuslimer i Syrien?

      Shlome

      • Taoro skriver: 178.174.149.23

        Mitt namn är inte av intresse utan min åsikt, så länge jag inte förolämpar någon och därför gömmer mig bakom ett alias vilket inte är fallet. Om det är så som du vill hävda Aziz att det är ett krig mellan olika inriktningar av islam så spelar det ju ingen roll om vi står vid sidan eller väljer en sida, vi kommer ändå att bli förföljda när röken har lagt sig, för Syrien som det var innan upproret kommer inte tillbaka.

        Är det som Said säger att det är en koalition av minoriteter och grupper som strider för och kräver sin frihet så vore det en skam av ado att kalla sig ett politiskt parti och inte delta i en sådan koalition.

        Jag är ingen älskare av ado heller men tyvärr så finns det inget alternativt i syrien och därför får man göra det bästa av situationen, men att från det dra växlar till att dom är köpta är lite väl såvida du inte har bevis, om inte så säger jag som jag sa tidigare LÄGG NER!!!!!

  8. josef skriver: 217.208.67.57

    ADO bör skaffa sig en egen flagga och inte vifta med den ASSYRISKA nationens flagga i sina demonstrationer, eftersom de bara representerar några så kallade ” tik och tak ” enstaka personer.

  9. Özö skriver: 85.30.2.208

    Tips till Özcan. Nästa gång du lägger upp ett förhör med i detta fall Aziz kalla inte det för debatt. Om du ska agera programledare i en debatt gör det och debattera inte själv. På detta sätt sänker du dig själv under jorden.

  10. Gabi skriver: 80.217.248.130

    Debatten var inte det bästa och jag förväntade mig mer motargument än påhopp och härskarteknik på Aziz, även om jag inte tycker att Azizs argument håller. Det jag effterfrågar från ADO, eftersom Sait säger att de hjälper folket men inte representerar alla dem (vilket jag respekterar), är följande:

    * ADO säger att man inte kan ge några garantier på hur situationen ser ut efter Assads fall (med all rätt!), men vad gör ni för att komma så nära som möjligt för att nå dessa garantier förrutom att ha sitt namn på en bit papper/kontrakt/avtal med en del i oppositionen? Den kan mycket väl rivas efter hans fall.

    * Oppositionen är delad i flera läger, vad är er relation till de som inte ingår i er allians? Vad kommer ni att göra om rebellerna/de väpnade grupperna övertar makten? Då blir det ännu en militärkupp som har genomförts i Syrien. Vad har ADO för plan om så blir fallet?

    * Stödjer ADO rebellerna och/eller den väpnade kampen som sker? Stödjer det överhuvudtaget en väpnad kamp?

    * Vad gör ADO för flyktingarna som har börjat att strömma både inom landet men även till grannländerna?

    * Kurdiska rebeller har börjat att överta en del landområden i norra Syrien för att skapa ”stabilitet”, samma argument som kurderna använder när de tar assyriskdominerande områden i Irak för att sedan konfiskera makten, vad gör ADO för att ”stabiliteten” inte leder till samma konfiskering som i Irak?

    Jag vill säga att jag inte är emot ADO och tror säkert att de göra vad de kan utan jag är en orolig assyrier som vill få svar på dessa frågor.

    Tack och lycka till med ert arbete

  11. Sadik Düzgün skriver: 193.181.21.1

    Det är oerhört viktigt att debattera denna fråga som berör vårt folk i Syrien. Först och främst vill jag skriva att jag emot all slags diktatorer och regimer som inte tillåter demokrati. Om vi skall studera mellanösterns historia noga så vet vi att demokrati inte existerar där. Människor där har inte integrerat demokratiska värderingar, varken i sina sinnen, traditioner, lagar eller deras religion.

    Eftersom alla i mellanöstern tänker bara på sig själva borde även vi tänka på oss. Trots Syrien regimens brutalitet så har jag genom alla mina resor till Syrien och i samtal med assyrier där fått erfara att vårt folk har mest respekt, mest makt (i förhållande till antalet), hög utbildning, höga tjänster, fri religion och lever medelklass. Alla dess förmåner har aldrig vårt folk fått i andra länder. Eftersom all erfarenhet visar att folket i Mellanöstern inte är mogen för demokrati så är det bättre för oss assyrier med en diktator än kaos, anarki, fanatism, mord, förföljelse, rädsla och fördrivning som väntar vårt folk i Syrien som är fallet i Irak. Sait Yildiz var av samma värderingar då det gällde Irak. Att Sadams regims fall blir ett bra tillfälle för oss assyrier att få våra rättigheter. Resultat är totalutdrivning av vårt folk med våld, hot och förföljelse som det var på Mohameds tid. Det sekteristiska grupperingar har tagit över och lämnar inte ens en procent av den frihet, respekt och makt för åt assyrierna. Lär är en sak. USA, Turkiet, Saud Arabien och de flesta mellanöstern länder är endast intresserade av sin egen sak och skiter i allt som heter demokrati. Skall araberna lära syrier demokrati. Skall Saudarabien, där de har flera fruar, de rika förtrycker de fattiga, kvinnor får inte ens köra bil vara intresserade av demokrati. Det är inte mer demokrati där än vad det är i Iran.
    ADO och flera av dess medlemmar är en kvarleva från den gamla tiden, som inte lever i dialog med sitt folk. Att det gått utför för ADO, dess verksamhet, minskad stöd hos folket, minskad antal medlemmar beror främst på sådana personer som Sait Yildiz som endast är driven att få uppmärksamhet och driva eget agenda. Jag kan säga att Sait Yildiz värderingar representerar inte ens en procent av folkets värderingar. Ni driver vårt folk till att bli flyktingar i sitt eget land.

  12. Shabo skriver: 83.250.46.78

    Okej debatt, kunde varit bättre. Debatten spårade ur när den handlade om trovärdigheten i rapporterna och om Tunisien, USA…… etc. Det hade varit mer intressant här att diskutera, vad vore alternativet att inte delta i oppositionen? Säkerligen gör ADO rätt att kräva frihet och värdighet. Men en annan sak som borde upplysas är assyriernas rädsla för bomber och attacker i Syrien. Vill ADO prata om dem? Ställningstagande eller inte är inte så viktigt längre när man är i livsfara. Vad ska assyrierna göra nu för att inte minska i antal i Syrien? Denna fråga borde ställas till ADO.

    • Aziz Düzgün skriver: 83.183.21.211

      Shlomo signaturen ”Shabo”, det var precis det jag också hade tänkt att debatten skulle handla om. Men tyvärr var debattledaren och Sait Yildiz endast intresserade av att höra om jag är med regimen eller inte och varför jag inte håller med ADO att vårt folk ska delta i konflikten mellan shia och sunni muslimer i Syrien. Det var mer förhör än debatt. Jag försökte hela tiden förklara min ställningstagande om innehållet i mina artiklar i Hujådå och enligt min uppfattning om vad som är bäst för vårt folk att agera i dagens läge i Syrien men blev avbruten hela tiden och fick aldrig chansen att förklara mig medan Sait fick föreläsa och predika fritt om hur bra allt kommer bli för vårt folk när dessa terrorister, islamister, salafister och wahhabister störtartar regimen och styr Syrien. Jag är realist och anser att Mellanöstern kommer aldrig bli demokratisk så länge Islam och olja finns där. Jag har majoritetens av mitt folk i Syriens bästa för ögonen i tankarna. ADO-medlemmarna får riskera sina egna liv om vill men de har inte rätt att riskera de övriga av vårt folks liv.

      Shlome u ikore

      Aziz Düzgün

Skriv en kommentar

Kategori

Arkiv